Samotne banany w roli głównej: Innowacyjny sposób na zmniejszenie marnotrawstwa żywności

Samotne banany w roli głównej: Innowacyjny sposób na zmniejszenie marnotrawstwa żywności

Zdumiewające odkrycie naukowców z Uniwersytetu Bath oraz Uniwersytetu we Frankfurcie pozwala na efektywną walkę z marnowaniem jedzenia, konkretnie – bananów. Wyniki ich badań sugerują, że opisywanie indywidualnych owoców dostępnych w sklepach jako „smutne single” ma duży wpływ na ich sprzedaż. W jednym z niemieckich supermarketów, nad koszykiem z pojedynczymi bananami, zawieszono plakat z ilustracją smutnego banana i napisem: „Jesteśmy samotnymi, smutnymi singlami. Kup nas”.

Naukowcy byli zaskoczeni efektami swojego eksperymentu – liczba sprzedanych „smutnych singli” wzrosła o 58% zaledwie w ciągu godziny od umieszczenia komunikatu. Gdy natomiast oznaczono banany jako „szczęśliwe single”, sprzedaż zwiększyła się tylko o 5,4%. Badanie dowodzi więc, że negatywny przekaz jest prawie dwa razy bardziej skuteczny w sprzedaży niż pozytywny i znacznie przewyższa efekty braku jakiegokolwiek oznaczenia.

Dr Lisa Eckmann, jedna z autorek badania, podkreśla: „Sytuacja samotnych bananów porusza ludzi. Nasze odkrycia mogą mieć praktyczne zastosowanie w celu zwiększenia sprzedaży i redukcji marnowania żywności w sklepach”.

Problem „samotnych” bananów polega na tym, że podczas zakupów lub transportu często zostają one odseparowane od reszty kiści. Takie pojedyncze owoce są jednymi z najczęściej wyrzucanych produktów spożywczych, pomimo że ich produkcja ma duży wpływ na emisję dwutlenku węgla. Sprzedawcy mają zwykle większą skłonność do wyrzucania pojedynczych bananów na koniec dnia, co przyczynia się do marnotrawstwa żywności.

Sprzedaż oparta na emocjach, dzięki procesowi antropomorfizacji, czyli przypisywaniu cech ludzkich przedmiotom, może skutecznie wpływać na decyzje konsumentów. Wcześniejsze badania wykazały już, że „humanizowanie” żywności, na przykład krzywych warzyw, zwiększa ich atrakcyjność dla nabywców.

Eksperci twierdzą, że choć „szczęśliwe” etykiety wywołują pozytywne emocje u klientów, to „smutne” znaki angażują ich bardziej, budząc empatię. „Potrzeba przynależności to jedna z podstawowych ludzkich motywacji” – zauważa dr Eckmann.

Badanie pokazuje, że wykorzystanie emocji w marketingu żywności może być efektywnym narzędziem walki z marnowaniem żywności i redukcją negatywnego wpływu tego procesu na środowisko.